Aupark Košice | nákupno-zábavné centrum

UDRŽATEĽNOSŤ V NEPI ROCKCASTLE

V spoločnosti Nepi Rockcastle si uvedomujeme nevyhnutnosť ochrany životného prostredia a vyvíjame iniciatívy, ktoré zabezpečujú čo najudržateľnejšiu prevádzku našich zariadení.

Každodenne zveľaďujeme naše predsavzatie rozvíjať a podporovať miestne komunity, ktoré je založené na troch pilieroch: udržateľné budovy, osveta a účasť miestnej populácie.

1) UDRŽATEĽNÉ BUDOVY

V rámci starostlivosti o ľudí a životné prostredie sa dlhodobo riadime princípom udržateľnej prevádzky. Udržateľné a zdravé budovy, zodpovednosť voči verejnosti a férový prístup k ľuďom a prevádzkam predstavujú tri piliere nášho podnikania.

V súlade so stratégiou udržateľnosti NEPI Rockcastle sa snažíme znížiť emisie o 80 % do roku 2030 (oproti východiskovému roku 2019) a energetickú náročnosť o 30 % do roku 2030 (oproti východiskovému roku 2022). Taktiež sa usilujeme znížiť spotrebu pitnej vody a množstvo eliminovateľného odpadu určeného na skládky na nulu. Prečítajte si kompletnú stratégiu a výsledky spoločnosti v oblasti udržateľnosti: Focus and performance – NEPI Rockcastle

• Životné prostredie

V Auparku Košice realizujeme moderné, energeticky účinné riešenia a investujeme do obnoviteľných zdrojov energie. Našou hlavnou zásadou pri prevádzke centra je „Energetická účinnosť na prvom mieste“. Preto neustále analyzujeme návrhy, ktoré napomáhajú k zvýšeniu energetickej účinnosti a zníženiu spotreby prírodných zdrojov. Prostredníctvom systému riadenia budov (BMS), ktorý monitoruje spotrebu energie, vody, vykurovania, klimatizácie a osvetlenia sa vieme prispôsobiť aktuálnym potrebám, a tak optimalizovať prevádzku budovy.

Pre splnenie prísnych noriem udržateľnej prevádzky sme v nákupnom centre zaviedli niekoľko ekologických iniciatív, medzi ktoré patrí napríklad systém osvetlenia na parkovisku s 95 % LED osvetlením, nepretržitá multi-technická údržba a digitálne monitorovanie technickej infraštruktúry.

Naším cieľom je znížiť, alebo eliminovať množstvo odpadu určeného na skládky a zvýšiť podiel recyklovaného odpadu. V centre máme k dispozícii nádoby na separovaný odpad, a tak sa každý zákazník môže podieľať na jeho triedení.

Všetky nákupné centrá spoločnosti NEPI Rockcastle v Európe, vrátane Auparku Košice, majú zelený certifikát BREEAM In-Use. Metodika BREEAM, ktorú používame na hodnotenie a certifikáciu udržateľnosti našich budov, zahŕňa rôzne aspekty, ako je spotreba energie a vody, zdravie a duševná rovnováha, znečistenie, doprava, materiály, odpadové hospodárstvo, ekológia a biodiverzita a procesy riadenia. Aupark Košice získalcertifikát BREEAM na úrovni „Very good“.

Veríme, že nepostačuje len nabádať zákazníkov, aby sa pri každodennom nakupovaní rozhodovali zodpovednejšie – treba aby sme sami poskytovali dobrý príklad. Zaviedli sme politiku udržateľného obstarávania, ktorá nás zaväzuje k nákupu tovaru a služieb, ktoré výrazne nepoškodzujú ľudí a planétu.

2) SLUŽBY PRE VEREJNOSŤ

Recyklačný potenciál zákazníkov v nákupnom centre je dôležitý faktor pri zvyšovaní recyklácie, preto sa snažíme poskytovať príslušnú infraštruktúru. Dostupnosť recyklačných košov v celom nákupnom centre a jeho vybavenie výrazne ovplyvňujú recyklačnú aktivitu návštevníkov. Zreteľným označením nádob na rôzne druhy materiálov, ako je papier, plasty, sklo a kovy podporujeme ľudí v efektívnej recyklácii.

Nakupovanie býva únavné, preto v celom nákupnom centre poskytujeme miesta na odpočinok, z ktorých sú niektoré vybavené nabíjacími stanicami, kde si zákazníci môžu pri odpočinku nabíjať svoje zariadenia.

Pre aktívnejších zákazníkov ponúkame vonkajšie detské ihrisko.

3) BIODIVERZITA A ZELEŇ

Na biologickej rozmanitosti nám záleží. Vytvárame a spravujeme zelené plochy okolo nás tak, aby vyhovovali organizmom, ktoré sa vyskytujú v tejto oblasti.

• Výsadba stromov

Na podporu biodiverzity sa v Auparku Košice snažíme o výsadbu stromov a zelene v čo najvyššej miere podľa našich možností. Využívame nato priestory letných terás, okolia nákupného centra, ale aj námestia pred Auparkom, kde sme naposledy uskutočnili výsadbu troch nových stromov. Naším cieľom je vytvárať nové zelené plochy, ktoré budú slúžiť ako prírodné filtre a oddychové zóny.

Našim zeleným plochám vďačíme za viac ako vzácny kyslík. Stromy odstraňujú škodlivé látky zo vzduchu a fungujú ako prírodné klimatizačné jednotky. Regulujú kolobeh vody v prírode, znižujú riziko povodní a zmierňujú následky sucha. Taktiež pomáhajú ochladzovať ovzdušie. Ak sú stromy správne vysadené v mestskom priestore, môžu znížiť teplotu vzduchu až o 8 stupňov.

• Vtáčie búdky a hmyzí hotel

Na terasách nášho obchodného centra sme osadili šesť vtáčich búdok a tri hmyzie hotely.

• Zo života včiel

Aupark Košice podporuje včelárenie a jeho rozvoj prostrednícvom projektu „Zo života včiel“. Náplň projektu spočíva v adopcii troch rodín včelstiev a ich umiestnenie do nových úľov na lúke pod lesom v Nededzi a tým aj čiastočne pokrytie nákladov pre poctivých včelárov v tomto okolí. Havným cieľom je rozvoj biodiverzity a ekologického prostredia na Slovensku prostredníctvom starostlivosti o včely.

Na Slovensku žije 700 druhov včiel. Tento pracovitý hmyz je zodpovedný za produkciu tretiny celosvetovej výroby potravín. Odhaduje sa, že včely opeľujú 71 zo 100 druhov plodín, vďaka čomu si môžeme vychutnať 4 000 druhov zeleniny a mnoho druhov ovocia. Prenosom peľu z kvetov pomáhajú zachovávať biodiverzitu a obmedzovať eróziu pôdy. Pri ovocných plodinách zvyšuje opeľovanie rastlín včelami úrodu až o 80 percent.

4) SPOLUPRÁCA S KOMUNITAMI

Študentské firmy z Gymnázia Poštová 9 už roky ponúkajú svoje produkty v priestoroch nášho obchodného centra. Aupark tak ponúka vrámci spolupráce s gymnáziom možnosť študentom vrámci vzdelávacieho procesu vyskúšať si reálnu skúsenosť s podnikamím priamo v mieste na to určenom. Stredoškolské firmy sú založené vrámci vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia.

V priestoroch Auparku tak svoje produkty ponúkla na predaj napríklad firma Lavi alebo Fluf, ktoré so svojimi produktmi, tuhým ekologickým gélom na pranie a briketami z konského hnoja triumfovali aj na Veľtrhu študentských spoločností v Bratislave.

• Odevná zmenáreň

Vrámci nákupného festivalu Zmyselné nákupy sme v Auparku Košice zorganizovali sprievodné podujatie „Odevná zmenáreň“, počas ktorého mohli návštevníci priniesť nepotrebné kusy oblečenia a vyradené knihy. Nepotrebné kusy oblečenia sme posunuli spoločnosti SK Tex, ktorá vyzbierané oblečenie zrecyklovala správne a knihy putovali do detských domov a domovov sociálnych služieb. Hlavným bodom programu bola panelová diskusia so zástupcami spoločností, ktoré sa upcyklovaniu oblečenia alebo napríklad aj nepotrebných reklamných bannerov roky venujú.

Zmyslom sprievodného eventu nebolo ľudí odradiť od nakupovania, ale edukovať ich v tom, aké sú možnosti naloženia s nepotrebným oblečením.

Ani ľuďom v Auparku Košice nie je jedno ako to s našou planétou vyzerá. Kde inde ako na mieste, kde sa oblečenie najviac predáva by sa mali ľudia dozvedieť o možnostiach upcyklovania?

• Klauni v uliciach

Naše obchodné centrum sa zapojilo do verejnej výzvy zdravotných klaunov. Občianske združenie Červený prináša radosť do nemocníc po celom Slovensku. Zdravotní klauni sa pri príležitosti 20. narodením svojho združenia rozhodli rozdávať radosť aj mimo nemocníc - v uliciach, na námestiach Košíc ale aj v Auparku Košice. Hlavným cieľom spolupráce bolo šíriť radsoť medzi zákazníkov obchodného centra a priblížiť prácu zdravotných klaunov a prácu celej organizácie bežným ľuďom.

• Deň narcisov, Hodina deťom

Poskytovaním priestorov pre verejno-prospešné zbierky sa každoročne snažíme o podporu komunít a jednotlivcov, ktorí takúto pomoc bezpodmienečne potrebujú.

• Svetový deň ústneho zdravia

Cieľom podujatia „Deň zdravého úsmevu“, ktoré sa konalo v našom nákupnom centre, bolo poskytnúť osvetu o dôležitosti starostlivosti o ústnu hygienu a podporiť zdravý úsmev.

Podujatie zahŕňalo rôzne aktivity a workshopy, ktoré mali za cieľ zlepšiť povedomie o správnej technike čistenia zubov, výbere správnych produktov a prevencii ústnych ochorení. Účastníci mali možnosť získať informácie od odborníkov a získať tipy na udržanie zdravých zubov a ďasien.

5) UDRŽATEĽNÁ DOPRAVA

Aupark Košice ponúka ľahko dostupnú verejnú dopravu - v okolí centra sú dve autobusové zastávky. K dispozícii máme aj šesť parkovísk pre bicykle – päť vonkajších a jedno podzemné, na ktorom môže parkovať približne 30 bicyklov. V centre sa nachádzajú aj nabíjacie stanice pre elektromobily (Tesla a Greenway), ktoré dokopy ponúkajú 5 parkovacích miest pre súčasné nabíjanie.

6) UDRŽATEĽNÉ NAKUPOVANIE

Inšpirujeme našich zákazníkov, aby sa správali zodpovedne. Týmto spôsobom zdieľame naše riešenia, a zároveň preukazujeme, že pracujeme v zodpovednom prostredí a so zodpovednými partnermi.

Nižšie nájdete príklady riešení zavedených spoločnosťami, ktoré nájdete v našom obchodnom centre:

H&M

Starostlivosť o ľudí a planétu je pre nášho partnera H&M dôležité. Preto motivuje svojich zákazníkov k tomu aby pri nakupovaní robili rozhodnutia, ktoré ich vedú k udržateľnejšiemu životnému štýlu. Zákazníci získavajú body (ktoré si následne vedia vymeniť za nákupnú poukážku), ak:

Si donesú vlastnú tašku.

Použijú program zberu šatstva v H&M – recyklačné boxy sú umiestnené po všetkých predajniach na celom svete.

• NESPRESSO

Spoločnosť Nespresso spustilo svoj prvý recyklačný program v roku 1991 a odvtedy sa vydala na cestu smerom k cirkulárnemu modelu. Ten je navrhnutý tak, aby sa spotrebovalo menej materiálu a tie sa vydržali dlhšie používať.

Za posledných 30 rokov pracovala spoločnosť na tom, aby hliníku a použitej kávovej usadenine v kapsuliach vdýchla nový život. 9 z 10 zákazníkov má teraz zberné miesto na recykláciu v okruhu 5 km. Používa stále viac recyklovaného obsahu a rozširuje recykláciu prostredníctvom kolektívnych systémov naprieč celým odvetvím.

• CCC

Cieľom kampane je uplatňovať zásady obehového hospodárstva a podporovať ľudí v núdzi a miestne komunity. Vo všetkých predajniach CCC na Slovensku a na vybraných zahraničných trhoch sa použitá obuv zbiera a opätovne využíva zodpovedným spôsobom, napríklad sa odovzdáva humanitárnym organizáciám.

• TELEKOM

Spoločnosť TELEKOM sa dlhodobo stará o zber starých mobilov a iných zariadení a ich zodpovednú recykláciu, čím sa snaží znížiť dopad na životné prostredie.

• MARIONNAUD

V predajniach Marionnaud nájde zákazník špeciálny kôš, kde môže správne recyklovať prázdny obal od vône (plast + sklo).

• CURAPROX

Spoločnosť Curaprox vyzbierava použité kefky od svojich zákazníkov aj vo svojich smile shopoch a následne zabezpečuje ich recykláciu.

Prečo to robia?

Ak aj zubnú kefku zákazník správne hodí do kontajnera na plast, skončí väščinou na skládke, kde sa bude rozkladať stovky rokov. Kefky sú totiž z viacerých druhov plastov. Tie však nikto neoddeľuje, preto ich namiesto recyklácie čaká skládka, či spaľovňa.

Ako to robia?

CURAPROX kefky musia najskôr zbaviť hlavičiek. CURAPROX zubná kefka je totiž vyrobená z dvoch rôznych plastov. Rúčka je z polypropylénu, vlákna sú zo špeciálneho materiálu Curen. Ide o kombináciu 2 druhov plastov, preto ich od seba oddeľujujú a z polypropylénu vyrábajú koše na triedenie odpadu. Tieto koše darujú do slovenských škôl a tak prispievajú k vzdelávaniu detí a motivujú ich triediť odpady.

7) 🌱🌍 KOMUNIKAČNÝ KANÁL NEPI ROCKCASTLE 🌍🌱

V spoločnosti NEPI Rockcastle si ceníme transparentnú komunikáciu s našimi zainteresovanými stranami, preto otázky, problémy, sťažnosti, alebo inovatívne nápady týkajúce sa environmentálnych, sociálnych alebo riadiacich záležitostí (ESG) môžete teraz zasielať cez samostatný komunikačný kanál. Postrehy a spätná väzba sú pre nás neoceniteľné, pretože sa neustále snažíme zlepšovať udržateľnosť a dodržiavať najvyššie etické normy.

Obráťte sa na nás prostredníctvom e-mailovej adresy sustainability@nepirockcastle.com. Spoločne rozvíjajme kultúru udržateľnosti, transparentnosti a pozitívneho dopadu v spoločnosti NEPI Rockcastle a v celej našej širšej komunite.